Kuluneella viikolla jossain palaverissa kuulin ajatuksen, joka raksutti mielessä jotakin kirjoittamisen arvoista - ainakin omasta mielestäni.
Ajatuksen ydin oli, että kirkon mediaväki liikkuu ajankohtaisissa asioissa, kun toisaalla ollaan hieman museonkaltaisessa tilanteessa Lutherin parissa askarteltaessa.
Tilanne teki ajatuksen sillä tavoin luontevaksi, ettei minulla ole siihen mitään kritiikkiä - yhdyn siis ajatukseen.
Kuitenkin keskustelunpätkästä avautuu myös kysymys, jota voi verrata kuluneen syksyn kohuun, jonka aiheutti kiinalainen maitotehdas. Taloudellisen voiton maksimoiseksi maitoon sekoitettiin melamiinia. Tuote tappoi lapsia ja tuhannet sairastuivat.
Ravintoteollisuudessa on luonnollista, että toiset etsivät hyviä markkinointikeinoja. Se edellyttää ajassa elämistä, tilanteen analysointia, perehtymistä ihmisten elämäntilanteeseen ja niin edelleen. Se vaatii herkkää tajua tilanteesta, jossa eletään ja johon halutaan omaa tuotetta markkinoida. Pitää osata kohdata kysyntä ja luoda kysyntää sielläkin, missä sitä ei luonnostaan ole olemassa. Mainonnan pitää olla tehokasta.
Oman tuotteen markkinointi ei kuitenkaan ole ainoa tärkeä, ei myöskään se, että osataan tehdä omasta tuotteesta houkutteleva. Kaikkein tärkeintä on itse tuote. Sen pitää olla luotettava ja laadukas. Sen pitää olla sitä, mitä ihmisille luvataan. Ei pidä myydä myrkkyä ravintona eikä edes pieninä määrinä ravintoon sekoitettuna.
Tästä syystä kirkossa pitää olla niitä, jotka tarkkailevat tuotteen laatua. Heillä pitää olla siihen välineet ja osaaminen.
Uskonpuhdistus, jonka perinnöstä haluamme jatkuvasti elää, oli itse luonteeltaan sitä, että haluttiin palata alkulähteille ja vanhan kirkon perinteen, Raamatun ja kirkon yhteisen uskon perustalta arvioitiin silloisen ajan kirkollista opetusta ja elämää. Siinä tuomion kirveskin heilui. Ja se, mikä oli erottelun perusteena, kaivettiin kaukaa menneisyydestä.
Luther ja kumppanit halusivat myös markkinoida tuotteensa maailmalle. He tekivät sen taitavasti oman aikansa parhaita markkinoinnin välineitä käyttäen. Tärkeää oli se, etteivät he nähneet tuotteen puhtaudesta huolehtimista ja sen markkinointia toistensa vastakohdiksi.
No comments:
Post a Comment