Sunday, June 22, 2008

Jostakin siepattu ajatus

Die Bibel ist nicht dazu da, dass wir sie kritisieren, sondern dazu, dass sie uns kritisiert.
Quelle: Sören Kierkegaard (1813-1855), dänischer Theologe und Philosoph

Siis suomeksi tämä Sören Kierkegaardin ajatus:
Raamattu ei ole olemassa siksi, että me kritisoisimme sitä, vaan siksi, että se kristisoi meitä.

Joku kertoi, että eilisessä Horisontissa radiojumalanpalveluksen jälkeen oli haastateltu henkilöä, joka oli ottanut kantaa nykyiseen kirkostaeroamisbuumiin suunnilleen näin:
Ajattelevien ihmisten nykyaikana on mahdotonta uskoa pyhäkoulumaista uskoa Raamatun kertomuksiin. Koska kirkko ei selvästi ilmaise niiden olevan symbolisia, puhuvan ihmisen sisäisistä uhista ja niiden voittamisesta jne, ihmiset tekevät johtopäätöksensä eroamalla kirkosta.

Väitteeni on, että Raamatun kertomusten oletettu järjenvastaisuus on myytti. Sen täytyy perustua yksinomaan siihen, että ihminen - todennäköisesti ajattelematta ja tiedostamatta sitä itse - omaksuu ajattelulleen premissit, jotka asettavat Raamatun ihmeet ristiriitaan noiden lähtökohtien kanssa. Jos luonnonlait sellaisina, kuin me ne aisteillamme havaitsemme ja tunnemme, ovat lähtökohta, jonka taakse ei edes pyritä, on selvä, että ristiriitoja ja mahdottomuuksia ei voi välttää. tällöin jää kuitenkin suuri kysymys avoimeksi: Miten on selitettävissä se, että jotakin on olemassa sen sijaan, että mitään ei olisi. Tätä ei voi ateistiselta perustalta ratkaista. Ja tässä on koko olemassaolon ja olevaisuuden suurin perusongelma.

Jos lähdemme siitä, että mitään ei voi olla ilman sitä edeltävää syytä, ja samalla siitä, että aine ei ole ikuista, on pakko olettaa kaiken alkuun Jumala.
Jos tämä Jumala on halunnut toimia tässä maailmassa siten, että hän lähetti maailmaan Poikansa, jonka syntymä, elämä, kuolema ja ylösnousemus osoittavat hänen olevan jotakin tämän maailman ulkopuolelta olevaa, ei se voi sotia avoimesti käytettävää järkeä vastaan. Kysymyshän on luonnon ja luonnolakien luojan toiminnasta. Hän on toiminnassaan vapaa nyt niinkuin maailmaa luotaessa. Hän voi toimia niin kuin hän haluaa. Tämä ei ole järjen vastaista, ylijärjellistä kylläkin, koska ihminen ei voi havaintoja ja päätelmiä tekemällä löytää näitä asioita itsestään ilman Jumalan ilmoitusta.

Tästä syystä myös Raamattu, mahdollisine vaikeine kohtineen, kertoo aidolla ja luotettavalla tavalla, sen, miten Jumala toimii ja mitä hän meidän suhteemme haluaa. Siksi siitä ei voi ottaa mitään pois, kritisoida sitä nykyisen ateistiseen peruslähtökohtaan sidotun yliopistoteologian mukaan, joka on turmellut pitkälle kirkon uskon.

Onneksi se on vain yksi - joskin liian paljon vaikuttanut ja kirkossa tuhoa tehnyt - haara yliopistoteologiaa. Parempaakin, Raamattua kunnioittavaa ja sille uskollista teologiaa on vielä olemassa.


Tämäkin kukkapenkissä aterioiva pikkupupu on oikeastaan iso ihme

No comments: